Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie wordt succesvol ingezet voor de behandeling van spier/peesweefsel en peesaanhechtingen. Het is een moderne en zeer doeltreffende behandelmethode. De term “shockwave” verwijst naar mechanische schokgolfpulsen die als een golf uitdeinen in een medium (water, lucht of een vaste stof).

Het Shockwave apparaat schiet op hoge snelheid, door middel van luchtdruk, een kogel tegen een metalen plaatje. Dit brengt de mechanische drukgolf teweeg in het teweeg tot een diepte van drie centimeter.

Shockwave therapie stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam

Bij shockwave therapie wordt een hoge dosis energie in het pijnlijke weefsel opgenomen. Het lichaam reageert door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties hebben een sneller weefselherstel tot gevolg. Daarnaast heeft shockwave in veel gevallen een pijnstillend effect.

Op basis van het huidige niveau aan wetenschappelijk bewijs, onze ervaring en de algemene opinie binnen de beroepsgroep hebben wij gekozen shockwave in te zetten bij de behandeling van onderstaande klachten. Dit betekent dat shockwave een onderdeel zal zijn van de totale behandeling. Zo blijft het van belang een en ander te combineren met bijvoorbeeld huiswerkoefeningen, spierversterking, Dry needling of manueel therapeutische interventies.

• Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet